Kuulumiset vuoden varrelta

Lupasin kertoa mitä kaikkea on tapahtunut tässä välissä, kun olin pois Kaksplussan blogiverkostosta. Muistellaan hetki mitä kuului silloin vuosi sitten kun lähdin ja kerään tähän sellaisia postauksia jotka ovat joko omasta mielestäni mielenkiintoisia tai tärkeitä. Esimerkkinä nyt vaikka vauvan syntymä.



Vuosi sitten oltiin asuttu uudessa kodissamme muutama kuukausi. Nyt Tästä kodista on esitelty jo eteinen, keittiö ja olohuone. Kaikki löytyvät 76m2 tägin alta.

Tammikuussa kerroin millaisia haaveita minulla oli viidennelle hääpäivällemme. Suunnittelin hääpäivämme juhlistamista jo keväällä 2018 kun hain töitä. Mutta sen tarinan te tiedättekin ja jos ette voitte arvata. Pikakelauksella: en saanut töitä, pääsin kyllä pariin hastatteluun, päätettiin muuttaa ja muuton keskellä huomasin olevani raskaana.


Yksi iso kriisi minulla oli päiväkodin kanssa. En olisi missään nimessä halunnut vaihtaa Nupun päiväkotia, koska vanha päiväkoti oli niin ihana! Olin myös melkein päättänyt, että Nuppu jäisi kotiin viiskarivuodeksi minun, Jekun ja tulevan vauvan kanssa. Sinniteltäisiin kevääseen vanhassa päiväkodissa ja sen jälkeen lomailisin oikein 130% kotiäitityyliin. No niin, minä pyörsin pääni ja maaliskuussa vihdoin päiväkoti vaihtui ja pyörsin muuten sen Nupun viiskarivuoden kotonaolonkin niinkin isosti, että Jekkukin ehti aloittaa päiväkodissa ennen kuin vauva syntyi, ollessaan 2v 8kk ikäinen ja onneksi näin. Päiväkodin vaihdosta ja Jekun päiväkodin aloittamisesta tulleet muutokset ovat olleet vain positiivisia.


Oikeastaan päiväkotimuutokset ja puuhääpäivän ovat olleet niitä isoimpia ja tärkeimpiä juttuja jos vauvan syntymää ei lasketa. Vauva-aiheiset postaukset listaan vielä tähän loppuun, mutta ennen niitä tässä on ilman sen suurempia selityksiä mun omia lemppareita vuoden varrelta. Vähän kehun omaa otsikointitaitoani, koska näissä pitäisi ainakin selvitä jutun juju jo otsikosta ja joskus aikanaan mulle on ollut tärkeämpää että otsikossa on vain kolme sanaa, kuin sen selko kielisyys. On nämäkin aika moni silti kolmisanaisia.


Ja sitten ne raskausmuistot. Vuosi sitten olin melkein raskauden puolivälissä. Väliin jääneet raskauskuulumiset löytyy raskaana tägin alta ja tästä:


Toukokuisestamme tulikin huhtikuinen, kun vauva syntyi 10 päivää ennen laskettua, aika eritavalla mitä odotin. Sairaalakassinkin pakkasin muutamaa tuntia ennen sairaalaan lähtöä. Vauva-arki alkoi lempeästi ja vauvakuplassa ollaan aika vahvasti edelleen. Synnytyskeromus ja ensihetket vauvan kanssa löytyy tästä listasta ja kuukausikuulumiset löytyvät aihepilvestä Vauva kohdasta. Seuraavaksi tulee jo Seitsenkuisen kuulumiset. Aika menee niin nopeaa!

Hei taas Kaksplussan lukijat!

Hei sie, just sie! Kiva että olet taas löytänyt blogiini! Ehkä muistatkin minut, ehkä et. Sängyn alla blogi palaa kotiin Kaksplussan blogiverkostoon ja ennen kuin kerron mitä kaikkea tässä aika tarkalleen vuoden aikana on ehtinyt tapahtua, esittelen hieman itseäni.

Nimeni on Petra ja blogini on Sängyn alla. Kirjoitan meidän viisihenkisen - jep, se ainakin on muuttunut - perheen tavallisesta elämästä, arjesta, haaveista... Blogigenreni siis on aika tyylipuhtaasti perhelifestyle. 

Perheeseemme kuuluu minun ja puoliskoni lisäksi kolme lasta. Nuppu-neiti täytti jo viisi vuotta ja juuri häntä odottaessani tämä koko blogi syntyi. Blogini siis myös on viisi vuotias. Jekku-ukko on kolmevuotias ja uusin tulokkaamme, ihana puolivuotias vauva on blogissakin vauva. Hän kaipaa bloginimeä, mutten ole vielä keksinyt sopivaa. Tällä hetkellä paras ehdotukseni on Abu niinkuin Aladinin apina.


Sängyn alla on pätevä bloginimi, koska silloin kun sen keksin jo vuonna 2010 minun elämäni oli oikeasti sängyn alla, parvisängyn alla. Sängyn alle voi myös kätkeä ihan kaikenlaista. Ajatuksia äitiydestä. Kyyneleitä sydänsuruista - okei niitä ei ole vuodatettu koskaan blogiin, eivätkä ne akuutisti tähän elämäntilanteeseen kuulukaan, meillä on tammikuussa kuudes hääpäivä. Mutta joka taupauksessa. Parittomat sukat, kadonneet hiusharjat, rikkinäiset lelut, aarrearkut täynnä lasten muistoja, ehkä jopa meikkipussi tulevaisuudessa.

Kaikkea katoaa sängyn alle, siellä voi myös säilyttää tilanteen tullen vahingossa tai tahallaan mitä vaan ja lapsetkin mahtuvat sinne halutessaan piiloon. Ja aika monesti jos ihan tosissaan etsin jotakin, se löytyy tuolta meidän makkarista sängyn alta. Joten Sängyn alla blogistakin voi siis löytyä lähestulkoon mitä vaan.


Vuosi sitten tunsin olevani hieman jumissa blogini kanssa. Kaksplussan verkostossa oli paljon kavereita, osasta ehti tulla ihania ystäviä lähes kolmessa vuodessa. Mutta takaraivossa jyskytti jokin muutoksen kaipuu, enkä nähnyt itseäni pyrkimässä tavoitteellisesti kohti Kaksplussan portaalia. Samaan aikaan Facebook tarjoili jatkuvasti eteeni Starbox nimisen portaalin blogirekryä.

Kyselin kavereiltani, mutta kukaan ei tiennyt mikä se on, joten päätin uteliaisuuttani laittaa hakemuksen. En oikeastaan uskonut lähteväni, kunnes sain puhelun, jossa minut haluttiin mukaan. Hyppy tuntemattomaan teki hyvää siihen hetkeen ja olen kiitollinen mahdollisuudesta jonka sain, vaikka Starbox suljettiinkin jo melko pian saapumiseni jälkeen.


Ehdin olla puolivuotta itsekseni ja miettiä blogini tulevaisuutta. Tähän elämäntilanteeseen vauvan kanssa kotona ollessa, oikeastaan vielä vauvakuplassa pyöriessäni, tällä ajalla joka minulta blogille irtoaa riittävän unen, pyykkivuorien, lasten kanssa ulkoilun ja harrastuksien lisäksi. Juuri tähän hetkeen en keksisikään blogilleni parempaa kotia, kuin tuttu Kaksplussan blogiverkosto.

Kiitos Otavamedian porukka, että saan palata kotiin. 

Ja hei Sie ihana siellä ruudun toisella puolella, kiva kun oot löytänyt mun blogiini! Kerro vähän itsestäsi, tutustutaan! :) 

Puolivuotias

29.10.2019                  Tämä päivä tuli nopeasti, hurjan nopeasti! 


Puolivuotiaan elämäsi aikana olet saanut kaksi hammasta. Ensimmäinen tuli näkyviin pari viikkoa sitten ja toinen tuli näkyviin kaksi päivää ennen 6kk päivääsi. Hampaiden tulo ja syysloma sotkivat unirytmiäsi ja olit hieman kikkuinen. Toisen hampaan läpitullessa mittasimme sinulta kuumettakin ensimmäistä kertaa ikinä yli 38 astetta. Sinä olet meidän lapsistamme ensimmäinen, joka ei pidä pienten lasten panadolliuoksesta.

Puolivuotiaaksi ehtiessässi olet maistanut mangososetta, mustikkaistasosetta ja kaurapuuroa luumusoseen seassa. Olet syönyt luumusosetta, pureskellut kurkkutikkuja ja keitettyä fusilli pastaa ja ihan vähän pyöritellyt  keitettyjä porkkanan palasia suussa. Tunnistat lusikan ja tiedät selvästi mitä pilttipurkin esiin tuleminen tarkoittaa. Sinä myös suutut, jos muut syövät ja sinä et saa suuhusi mitään.


Olet oppinut pyörimään napasi ympäri kellon viisarin lailla. Olet oppinut mönkimään pyörien ja kierien paikasta toiseen. En silti ihan vielä laske sitä ryömimiseksi. Sitteriin sinua ei meinaa enää saada pötkölleen ollenkaan vaan istua pönötät siinä ja saat itse otettua jo melkoiset vauhdit. Istut tukevasti syöttötuolissa ja hetkiä lattialla. Kaatumisen suojarefleksitkin ovat alkaneet löytyä,

Puolivuotiaana lempilelusi on pehmeä mustekala. Lempi ihmisiä taitaa olla toistaiseksi koko perhe. Soselemppari on luumu, mutta en tiedä onko se mielestäsi paras maku, vai tutuin maku.


Puolivuotiaana hiuksesi ovat kasvaneet jo niin pitkiksi, että ne meinaavat tulla silmillesi. Pituuden puolesta tekisi mieli vähän napsaista saksilla, mutta ei kuitenkaan haluta sitä tehdä. Pidempien tummien hiusten alta siintää vaaleaa tyvikasvua ja uusia hiuksia. Eiköhän sinustakin blondi tule. kuten Nupusta ja Jekusta. 

Puolivuotiaana olet kokenut ensimmäiset pakkaset ja lumisateen. Olet kokeillut keinumista. Ja jos hampaiden tuloon liittyvää kiukkua ja huonoja öitä ja lyhyitä päiväunia ei lasketa, olet edelleen maailman tyytyväsin vauva. Tai ainakin mitä vauvoihin tulee meidän perheessämme.


Puolivuotisneuvolassa mitattiin pituutta täsmälleen saman verran kuin 5kk neuvolassakin. Painoakin oli tullut noin puolikiloa. Terveydenhoitaja varasi 7kk mitoille ajan ennen kuin ehdin pyytää. Ei olla huolissamme, sinulla kun on kuitenkin niin mainio ruokahalu. Nyt kun iltasoseen lisäksi otetaan aamupäivään sose&puuro maistiaiset ja lisätään aterioita alkaa painokin varmasti taas nousta, vaikka myös energian tarpeesi kasvaa koko ajan.

Neuvolan jälkeen käytiin viemässä kummitädiltä saatu valokuvakehys kaiverrettavaksi ja samalla reissulla käytiin ostamassa hammasharja, nokkamuki ja pillimuki. Olethan jo puolivuotias, joten voit opetella juomaan jostain muusta kuin tuttipullosta. Varsinkin kun tuttipullo ei kelpaa sinulle lainkaan eikä tutti kuulu suosikkeihisi.


Sinä olet ihana, pyöreäposkinen, hymyilevä ja meiden perheelle niin hurjan rakas vauva! Sinä olet onnenpoika, tarkoittaahan nimesikin onnellista ja toivon että onnellinen saat olla aina.