Kesäkuun lomareissu mummulaan ja mökille

Meidän perheen tämän kesän ainoa lomareissu tehtiin jo juhannusviikolla Jyväskylään mummun ja vaarin luokse. Puoliskollani sattui olemaan tuolloin useamman päivän vapaaputki. Tämä oli myös vauvan ensimmäinen yökyläily. Vauva täytti reissume aikana 7viikkoa. Voi mikä mini, ihan kuin siitä olisi jo pieni ikuisuus! Vauva nukkui tyytyväisenä koko matkan meiltä mummulaan ja taidettiin tehdä vain yksi vessapysähdys.

Lähdettiin reissuun perinteisesti aamun aikaisina tunteina, heti kun puoliskoni oli tullut yövuorosta kotiin ja saatiin auto pakattua. Ja myöskin perinteisesti, minä pyykkäsin ja pakkasin lähes koko yön. Sen puolesta ei siis lainkaan haitannut, että unohdin kaikkien muiden olevan Turussa tuona sunnuntaina. Onneksi vara-avainta ei tarvinnut hakea kovin kaukaa. Eikä päiväunirauha ollut lainkaan huono juttu.

Tämä on nyt melkoinen kuvapläjäys noilta viideltä päivältä.

Nuppu lähti jo aikaisemmin päivällä minun mummon ja papan matkaan mökille. Niin iso tyttö jo! Unohdin soittaa mummolle äitienpäivänä ja sitten muutaman viikon myöhässä soittaessani, mummo kertoi miettineensä josko Nuppu jo pärjäisi heidän kanssaan yön tai pari mökillä. Nuppu innostui ajatuksesta heti. Onnea on isovanhemmat jotka haluavat olla läsnä myös lasten lasten lapsille. Niinpä herättiin päiväuniltamme sen verran, että mummo ja pappa kävivät meitä moikkaamassa ja annoin Nupun reput ja turvaistuimen papan autoon.

Vihdoin iltapäivällä jaksettiin nousta ja minä lähdin Jekun ja vauvan kanssa kävellen uimarannalle keinumaan. Ja tottakai Jekun piti järveen päästä, joten pyysin puoliskoani tuomaan meille pyyhkeet.

Tuolla rannalla oli muuten hauska poika. Hän rullaili leikkiautollaan meidän rattaiden jälkiä huutaen "pii paa pii paa!" tuli rattaille saakka ja kysyi "onko tuolla vauva?" Pojan isä tuli jo vähän hädissään, että älä nyt poika mene niin häiritsemään, mutta hän alkoikin jutella puoliskoni kanssa ja lopulta haki vielä oman tyttärensäkin kurkistamaan meidän peikkovauvan hiuspehkoa.

Mummulassa olikin nyt tupa täynnä, kun me kaikki kolme siskosta olimme samaan aikaan kotona. Härdelli oli silti jokseenkin rauhallisempaa, kun Nuppu puuttui joukosta. Jyväskylässä parasta on järvet ja tuohon Tuomiojärvelle on vain kävelymatka, joten käytiin siellä useammankin kerran päivässä. Mummu laittoi myös takapihalle lapsille kahluualtaan, jossa myös vauva kävi vähän viilentymässä. Siitä minulla vaan ei ole yhtään kuvaa.

Lomalla oli yksi erittäin poikkeuksellinen päivä, kun minä heräsin vauvan kanssa vasta klo 11 ja puoliskoni oli jo täydessä touhussa Jekun kanssa ulkoilemassa. Vein kyllä kameran pihalle ja olin aikeissa ottaa kahluuleikeistä ja vauvasta kuvia, mutta sitten minut passitettiin aamupalalle. Ja uskon, että siellä on muitakin jotka huomaavat etenevänsä päivän askareissa tehtävästä A X:ään ja Y:hyn sen suunnitellun B:n sijaan. Joten ne kuvat jäi ottamatta, kun aurinko ehti jo kääntyä ja takapihasta tuli kylmä.

Kotikaupungissamme ikävöin uimarantaa johon olisi kävelymatka. Niinpä piti minunkin rohkaistua heittämään talviturkki ihan vaan siitä ilosta, että oltiin rannalla. Lomareissullamme aurinko kyllä suosi, mutta tuuli oli välistä niin viiltävä, että epäilen edelleen tämän ikuisuus flunssani pahentuneen tuon viikon aikana. Jekku se taas viihtyi järvessä niin, että hampaat alkoi kalista.

Vauvalla taas meinasi olla tukalaa ja hän oli ensimmäistä kertaa tosi tyytymätön ja itkuinen reissussa. Ensimmäiset ihan oikeat iltarintaraivaritkin koettiin sitten mummun ja vaarin luona, kun yritettiin katsoa elokuvaa lasten mentyä nukkumaan. Pitääkin tarkistaa mikä elokuva se olikaan, se oli nimittäin ihan hauska vaikka yli puolet menikin enemmän tai vähemmän ohi.

Nuppu viihtyi mökillä tosi hienosti mummon ja papan kanssa, ja me muut matkustettiin sinne vasta keskiviikkona. Yksi päivä mökillä oli vähän turhan vähän aikaa, kaikkeen siihen nähden mitä siellä olisi halunnut tehdä. Mutta toisaalta vauva oli erityisen kiukkuinen juuri mökillä, eikä suostunut lainkaan nukkumaan vaunuissa, joten ehkä oli parempi ettei vauvan tarvinnut yöpyä siellä ihan vielä.

Tajusin, etten ole ikinä noin pienen vauvan kanssa mökillä ollutkaan. Nuppu ja Jekku kun ovat olleet mökillä vasta ensimmäisenä juhannuksenaa, eli melkein vuoden ikäisinä vasta. Toivoisin silti, että me vielä tänä kesänä ehdittäisiin edes toisen kerran yhdeksi päiväksi mökille. Nuppukin oli ollut niin reipas, että mummo kutsui hänet uudestaan ilman meitä muita.

Vaarin, isosiskon ja puoliskoni pelatessa jalkapalloa, minä tutustuin lasten kanssa koulun pihaan. En ole pitkään aikaan nähnyt missää tuota vanhaa poljettavaa karusellia! Tuo piha oli todella iso ja monipuolinen. Pelien loputtua myös lapset pääsivät potkimaan jalkapalloa ja otettiin me tietenkin loppuhöntsänä juoksukilpailu kentän ympäri. Aiemmalla yöuinnilla isosisko ja puoliskoni skippasivat uimisen juurikin kovan tuulen takia, mutta jalkapallon jälkeen minä sisko ja vaari käytiin vielä pulahtamassa auringon laskussa.

Viimeisenä reissupäivänä pyydettiin isosiskoa olemaan hetki lasten kanssa ja käytiin etsimässä puoliskoni kanssa minulle äitienpäivä lahjaa. Sitä ei tosin vieläkään löytynyt, mutta oli mukava pyörähtää kaupoilla ihan vaan kahdestaan (vauvan kanssa). Ajettiin kaupoilta koulun kautta ja arvattiin ihan oikein, että sinnehän isosiskoni oli Nupun ja Jekun vienyt. Nuppu oli onneissaan polkenut kirpparilta löytyneellä isojen polkupyörällä ja Jekku oli päässyt siskon lonkkarin kyytiin.

Kotimatka ei mennyt vauvan kanssa ihan yhtä hyvin kuin menomatka. Minulla ei ollut tällä kertaa lainkaan pumpattua maitoa matkassa ja pysähdyttiin syöttämään ja viilentämään vauvaa useamman kerran ja yhdet aika mojovat vauvan sinapitkin saatiin vaihtaa bussipysäkillä ennen kuin vauva rauhoittui.

Muita kesälomareissuja ei olla vielä ehditty suunnitella, nyt on juhlittu Nupun synttärit, seuraavaksi sitten ristiäiset ja vielä pitää keksiä miten isolla porukalla vietetään Jekun synttäreitä. Virallinen kesäloma puoliskollani on vasta reilusti syksymmällä, katsotaan mitä silloin keksitään. Sen tiedän että vauva on jo niin iso, että seuraavalla kerralla Jyväskylässä voidaan mennä jo apina-allas uimahalliin! (Cumulus Laajavuoren kylpylään siis).

Millaisia lomasuunnitelmia teillä on vielä tuleville loma viikoille? :)

2 kommenttia

1. Ihanat lomakuvat, jotenkin niin samaistuttavat ja kertovat Suomen kesästä niin paljon.
    Meillä lomaillaanv asta syyskuussa ja silloin suunnistetaan viikoksi Irlantiin länsirannikolle koko perhe.

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomen kesä on kyllä kaunis sateella ja auringossa 😊 Vau Irlanti kuulostaa hyvältä! 🤩

Poista

Ihana yllätys, kiitos kommentista !